Publikacje - opis
Program nauczania. Dziedzictwo kulturowe i środowisko naturalne Małopolski.
Gierek E.
Proponowany program jest skierowany do nauczycieli przedmiotów przyrodniczych, humanistycznych jak i wychowawców uczących w szkole podstawowej. Przedstawiony materiał można realizować w ciągu 3 lat w klasach II etapu edukacyjnego. Treści dotyczą miasta Krakowa i regionu Małopolski. Niektóre z proponowanych zajęć mają charakter uniwersalny i mogą być wykonywane także w szkołach całego kraju.
Celem programu niniejszej ścieżki jest przekazanie interesujących sposobów zapoznania młodzieży z przyrodą, geografią, historią i tradycjami Małopolski oraz motywowanie do działań na rzecz kultury i środowiska naturalnego regionu.
Cele, treści i osiągnięcia ucznia ujęte w programie sformułowane są w oparciu o zawartość podstawy programowej (Dz.U. Nr 14 z dn. 23.02.1999) dla ścieżek przedmiotowych: edukacji ekologicznej i dziedzictwa kulturowego. Ich opis znajduje się w rozdziale "Szczegółowe cele kształcenia i wychowania".
Program ma strukturę modularną . [...]. Realizację proponowanych w programie zajęć ? modułów może ułatwić fakt, że każde z nich wymaga osobnego wyjścia w plener. Zagadnienia z różnych modułów mogą być dowolnie łączone [...]. Znajdą tu Państwo gotowe scenariusze lekcji, materiały do przygotowywania zajęć różnymi metodami, ćwiczenia do wykorzystania podczas lekcji, propozycje doświadczeń, zadania tekstowe itd. [...]
Przeprowadzenie prezentowanego programu będzie możliwe jedynie przy współpracy nauczycieli różnych przedmiotów w danej szkole. Jest to trudne, lecz przy dobrych chęciach i współpracy grona pedagogicznego możliwe.
Program ma interdyscyplinarny charakter i w naturalny sposób ujmuje kompleksowo zagadnienia z zakresu archeologii, architektury, historii, ochrony krajobrazu, przyrody i zabytków oraz ekologii w pewną logiczną i zwięzłą całość (prawie niezauważalnie, co jest wielką sztuką w programach interdyscyplinarnych), nie zapominając przy tym o kształtowaniu pewnych wartości humanitarnych i postaw uczniów, tak potrzebnych naszemu społeczeństwu. Uwzględnia nowe zagrożenia, zachodzące obecnie przemiany w świadomości społeczeństwa, zmiany w zarządzaniu, uaktualnia definicje, wprowadza i objaśnia dziedziny, których znajomość jest niezbędna w codziennym funkcjonowaniu. [...]
Wydawnictwo dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie.