Publikacje - opis
Metody Badań i Ochrony Sów
Mikusek R (red.)
Metody Badań i Ochrony Sów jest z założenia poradnikiem powstałym na bazie doświadczeń około 20 autorów. Osią pracy jest opisanych w niej dokładnie 11 gatunków sów, lęgowych bądź prawdopodobnie lęgowych w Polsce. W stosunku do każdego z nich dokładniej zostały omówione aspekty dotyczące wydawanych głosów, aktywności, zajmowanych przez nie terytoriów i środowisk, biologii lęgowej, wędrówek oraz bardzo dokładnie metod inwentaryzacji, ochrony (projekty sztucznych miejsc gniazdowych) oraz zagrożeń. Część poświęcona poszczególnym gatunkom została poprzedzona informacjami ogólnymi na temat sów: ich zmysłom słuchu i wzroku, oraz ekologii, gdzie przedstawiono aspekty dotyczące terytoriów, gniazd, jaj i piskląt, pokarmu, aktywności i charakterystycznej dla sów reakcji na zagrożenie, a także reakcji potencjalnych ofiar na obecność sowy (tzw. nękanie).
Wyjątkową uwagę zwrócono na działy omawiające praktyczna stronę prowadzenia badań nad sowami. W części "Co zabrać w teren" podano szczegółowe informacje na temat przydatnych do obserwacji lornetek, sprzętu do wabienia, oświetlenia, wyboru i wykorzystania odbiorników GPS, sposobów podglądu dziupli. Jeszcze bliżej przyjrzano się również metodom rejestracji i analizy głosów, wspinania na drzewo, oznaczania i zbierania piór oraz materiału wypluwkowego pochodzącego od sów, a także ich chwytania celem obrączkowania zarówno w okresie wędrówkowym jak i poza nim. Dużo uwagi poświęcono samej inwentaryzacji sów w terenie, prezentując praktyczne rady m. in. na temat sposobu odtwarzania i nasłuchu, wyznaczania powierzchni badawczych, tras kontroli oraz sposobu zapisu na mapie i w notesie. Na koniec podjęto próbę interpretacji zawiłych aspektów prawnych ochrony sów w Polsce, bazując na najnowszych ustawach, wliczając w to również ochronę strefowa puchacza.
Poradnik w zamyśle kierowany jest do obserwatorów ptaków i służb ochrony przyrody, zwracając szczególną uwagę na bezpieczeństwo ludzi i ptaków. Nieobcy jest tu również szeroki aspekt edukacyjny